reklama

Znalostná ekonomika

Znalostná ekonomika je ekonomika, v ktorej zohráva prioritnú úlohu schopnosť ekonomických subjektov zhodnotiť svoj kapitál znalostí, t.j. vytváranie pridanej hodnoty vďaka zužitkovaniu spoločne získaných vedomostí a skúseností a ich ďalšie rozvíjanie a výmena s ostatnými.Nové vedecké poznatky sa rýchlejšie dostávajú vďaka IKT do ekonomických procesov. Nové materiály, výrobné technológie, príprava a riadenie výrobných procesov zvyšujú na jednej strane požiadavky na vedomosti ľudí, ale na druhej strane zvyšujú efektívnosť výroby a konkurencieschopnosť vyrobených produktov. Zvyšuje sa podiel pridanej hodnoty do vyrobených produktov, čo je mimoriadne dôležité predovšetkým pre tie krajiny, ktoré neoplývajú bohatstvom materiálnych zdrojov. Vo vyspelých krajinách prispievajú nové “vysoké technológie” (High-tech) 20 – 50 % do ekonomického rastu. Mení sa spôsob finančných transakcií, ale aj spôsob obchodovania. Znalostná ekonomika je tretím stupňom rozvoja spoločnosti. Ľudstvo sa vyvíjalo  od agrárnej spoločnosti k priemyselnej. To, čo momentálne definuje ekonomiku krajiny a zároveň ovplyvňuje aj jej sociálnu úroveň, je schopnosť využívať ľudský potenciál a je

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kde a kedy znalostná ekonomika vznikla?

Pri hľadaníodpovede na otázku „kde“ treba sledovať vznik a rozvoj IT. Takže v USA.No odpovedať na otázku „kedy“ nie je jednoduché. Veľa vecí totižpôsobilo navzájom. Rozvoj technológií spôsobil, že vedomosť sama sastala obchodovateľným tovarom. Keď niečo viem, môžem napríklad sedieť vNew Yorku a podeliť sa o túto znalosť v reálnom čase s hocikým na svetealebo ju využiť ako konkurenčnú výhodu na trhu. Technológie zohraliveľmi dôležitú úlohu. IT sa všeobecne začali intenzívne rozvíjať nakonci 70. a začiatkom 80. rokov.

Rozvoj IT spôsobil, že čorazviac ľudí sa začalo živiť obchodom s informáciami. Následne tostimulovalo vznik „dodávateľských“ pracovných miest na trhu práce. Títoľudia asistovali obchodníkom s informáciami. A zrazu sa objaviliekonomiky ako írska a fínska, v ktorých podiel ľudí pracujúcich v tomtosektore prevýšil počet zamestnancov tradičných sektorov –poľnohospodárstva, papierenského priemyslu a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tradícia – nepriateľ znalostnej ekonomiky

Skutočnýmnepriateľom môže byť aj to, že spoločnosť znalostnú ekonomiku neprijme.Odmietne ju, lebo to nie je jej kultúra, história, tradícia. Ďalšímproblémom je, že ľahko možno ignorovať potrebu rozvíjať v ľuďoch duchpodnikania. Najmä vtedy, keď vláda musí riešiť problémy – musí deliťpeniaze medzi cesty, nemocnice a školy. Ak má dosť finančnýchprostriedkov, nie je to problém. Ale ak je koláč malý, pokušeniefinancovať cesty a nemocnice a nie školy je veľké. A pochopiteľné.

Manažment znalostí

Manažment znalostí v sebe koncentrujevšetky vývojové trendy poslednej doby a navyše sa snaží rozvinúťsystematický spôsob, ako intelektuálny kapitál identifikovať, získavať,udržiavať a využívať. Práve vzájomná výmena znalostí významne podporujeprechod k znalostnému podniku. K tomu je však potrebná taká podniková„atmosféra“, v ktorej je získavanie informácií a znalostí, rovnako ajich vzájomná výmena tou najvyššou prioritou. Bez kolobehu neustálehoobjavovania, výmeny a využívania znalostí nemôže podnik existujúci vturbulentnom prostredí obstáť v konkurenčnom boji, pretože práveznalosti sú dnes jedným z najcennejších podnikových aktív. Realizovanýčiastkový prieskum ukázal určitý trend dobrovoľnej výmeny znalostí, akoaj trend uvedomovania si prínosov manažmentu znalostí zo stranypodnikov. Práve takéto pozitívne smerovanie podporuje proces prechodu kznalostnému podniku, v ktorom znalosti a intelektuálny kapitál budúnielen konkurenčnou výhodou, ale i predpokladom jeho úspešnéhofungovania v znalostnej spoločnosti.

Manažment znalostí meníprocesy a informačné systémy organizácie a v súvislosti s tým sa riešiataké problémy ako integrácia manažmentu znalostí do IIS, znalostnástratégia podniku, typy znalostí, ich súvislosti a praktický význam prepodnik, podnikový znalostný systém a jeho väzby na informačné systémy,technológie pre manažment znalostí a spôsob ich integrácie doinformačných systémov, ľudský aspekt manažmentu znalostí, ako motivovaťk odovzdávaniu znalostí, znalostní pracovníci, znalostné komunity atď.

Vznalostnom manažmente v súčasnosti existuje viacero prístupov krozpracovávaniu manažmentu znalostí: teoretický, ktorý sa zameriava nadefinovanie znalosti a jej typológiu, systémový rieši budovanie systémusprávy a riadenia znalostí, organizačný zabezpečuje znalostnýchpracovníkov a organizáciu znalostných komunít, personálny je postavenýna potrebe práce s ľuďmi a ich motivácie k odovzdávaniu znalostí,technický zabezpečuje podpornú rolu technológii pre správu znalostí aprocesný považuje za základ znalostného manažmentu v organizáciiznalostný manažment znalostne intenzívnych procesov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

http://referaty.atlas.sk/odborne-humanitne/ekonomia/39131/manazovanie-v-sucasnej-a-buducej-ere-znalostnej-ekonomiky-a-informacnej-spolocnosti

Ivana Kuzmová

Ivana Kuzmová

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

študentka manažmentu Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu